4 نوع چرم نبوک طبیعی و معرفی بهترین چرم نبوک

چرم نبوک چیست؟

چرم نبوک نوعی چرم مینیاتوری می باشد، نبوک را از چرم اصلاح شده ای می سازند که پرداخت نشده است. سطح نبوک را برس زده و صیقل می دهند.

نبوک شبیه جیر است اما قیمت بالاتری دارد و الیاف پروتئین کوتاه آن یک سطح مخملی را درست کرده است. زمانی که سطح روی این چرم را دست بکشید خواب آن تغییر کرده و سایه روشن ایجاد می شود.

این چرم مقاوم تر و ضخیم‌ تر از جیر می باشد و دارای رنگ های گوناگونی است. اصولا علائم طبیعی پوست حیوان بر روی سطح آن مشخص است و ظاهرش از جیر ناهموارتر است.

دباغی نبوک هم مانند چرم های دیگر است و در آخرین مرحله ی دباغی این چرم، رخ پوست گاوی را پرداخت کرده، تا روی سطح چرم ظاهری مخملی و پرزدار ایجاد شود که این کار با ایجاد خراش های جزئی روی سطح صاف چرم انجام می شود. برای خراش دادن این چرم، کاغذ سنباده مورد استفاده قرار میگیرد و در نهایت چرم نبوک به دست می آید.

درست است که چرم نبوک ظاهری شبیه چرم جیر و اشبالت دارد؛ اما نبوک را از لایه بیرونی پوست چرم می سازند در صورتی که چرم جیر و اشبالت از لایه دوم و تحتانی چرم ساخته می شود. با اینکه نبوک با اشبالت و جیر شباهت دارد، اما چرم نبوک سطحش مخملی تر است و بسیار ظریف تر از جیر و اشبالت می باشد.

بنابراین چرم نبوک با کیفیت تر از چرم اشبالت و جیر خواهد بود.چرم نبوک از جمله چرم های بسیار لاکچری و خاص است و دارای قیمت بالایی می باشد. در کشور ما ایران از چرم نبوک گاوی بیشتر برای ساخت کفش و بعد کیف استفاده می شود.

 

تاریخچه تولید چرم نبوک

چرم نبوک به روش سنتی از دهه ۱۹۳۰ تا به امروز در آمریکا از پوست گوزن یا آهو به دست می آید. منشاء نبوک به ادوارد هشتم برمیگردد، زمانی که دوک ویندزور (ادوارد هشتم) کفش‌های نبوک قهوه‌ای خودش را در مسابقه ی چوگان در Meadowbrook Polo Club در لانگ آیلند به پا کرد و سریعاً باعث توجه آمریکایی‌ها شد.

انواع چرم نبوک 

حالا که با مفهوم چرم نبوک آشنا شده‌ ایم لازم دانستیم که ذکر کنیم، چرم نبوک انواع بسیار زیادی دارد و موارد زیر از جمله رایج‌ ترین مدل‌ های آن می‌ باشد:

چرم نبوک ساده : این مدل از چرم نبوک را بدون رنگ‌ آمیزی و مستقیماً بعد از انجام دباغی وارد بازار می‌ کنند و در مصارف مخالف استفاده از این نوع چرم هستند.

چرم نبوک طرح‌ دار  : پس از پرداخت‌ به این مدل از چرم نبوک، طرح‌ های ضربه‌ خورده زده می‌ شود که باعث شده ظاهر آن‌ ها جذاب‌ تر شود.

چرم نبوک گاوی : یکی از باکیفیت‌ترین چرم‌های نبوک مدل گاوی آن می باشد که از پوست گاو به دست می آید.

چرم نبوک گوساله : چرم نبوک گوساله از پوست گوساله ساخته می شود و دارای نرمی و لطافت بالایی است. کاربرد این نوع از چرم نبوک نیز بسیار بالا می باش. به دلیل داشتن زیبایی ظاهر و کیفیت بالا از این نوع چرم نبوک استقبال ویژه‌ ای به عمل آمده است.

توصیه ما این است که در زمان خرید محصولات چرم حتماً از فروشنده سؤال شود که جنس چرم نبوک آن چیست و از پوست چه حیواناتی ساخته شده است.

 

چرم فول گرین

ویژگی‌های چرم نبوک از نظر ظاهر و کیفیت

کیفیت: از آنجا که نبوک از چرم دانه‎ای کامل به دست می آید، نسبت به جیر دارای دوام و طول عمر بالاتری است. به همین دلیل برای تولید بوت و استفاده در فصول سرد و برفی سال بسیار مناسب می باشد. با این وجود به دلیل سطح خشن آن نسبت به سایر پوست‌ها، لکه‌پذیری بالایی دارد و زود کثیف می شود.

ظاهر: بعد از انجام فرآیند سمباده زدن، چرم حاصله ظاهری مخملی و نرم پیدا خواهد کرد. زمانی که روی کفش به دست آمده از نبوک دست می کشیم، الیاف آن در جهت دست شما همانند مفهوم خواب فرش، می خوابد. ظاهر این چرم به نسبت به جیر نیز زیباتر می باشد به همین دلیل دارای  کیفیت بالا، قیمت بیشتری است.

 

تفاوت چرم طبیعی و چرم نبوک

نبوک یکی از انواع چرم می باشد که برای ساخت آن از قسمت بیرونی چرم استفاده می شود. نبوک ظاهری شیک دارد اما نگه داری از آن سخت تر از چرم طبیعی است.

نحوه تولید نبوک مانند تولید چرم دانه کامل می باشد و به طور معمول در آن سمباده مورد استفاده قرار نمیگیرد. به همین جهت امکان دارد روی آن بافت‌هایی باشد که نمایانگر ساختار اصلی پوست است.

تفاوت چرم جیر و چرم نبوک 

در ادامه تفاوت جیر و نبوک را آورده ایم:

ماده اولیه: اغلب جهت تولید جیر دست دباغان بازتر می باشد و از انواع پوست‌ها برای تهیه آن استفاده می‌شود. این در حالی می باشد که برای تولید نبوک پوست گاو بیشتر مورد پسند دباغان است.

موارد استفاده: جیر دارای ماهیتی نرم و انعطاف‌پذیر است؛ به همین دلیل برای تولید بیشتر محصولات چرمی از آن استفاده می‌کنند. اما نبوک دارای ماهیتی زبر و خشن است که بیشتر در تولید کفش مورد استفاده قرار میگیرد.

وزن: جیر معمولا نازک و سبک می باشد، در صورتی که نبوک ضخیم و سنگین است.

دوام: نبوک به واسطه ضخامتش معمولا دارای دوام بیشتری از جیر است.

مراقبت و تمیز کردن: هر دو محصول جیر و نبوک نیاز به مراقبت ویژه و تمیز کردن اصولی دارد.

نگهداری: نگهداری از چرم نبوک به دلیل ضخامت و مقاومت آن راحت‌تر از نگهداری چرم جیر می باشد.

هزینه: طبق نظر کارشناسان هزینه تهیه محصولات نبوک از جیر بیشتر می باشد.

 

نحوه مراقبت از چرم نبوک

نحوه مراقبت از چرم نبوک یکی از مشکلاتی است که خریدارانش درگیر آن هستند.

چرم نبوک با اینکه کیفیت عالی دارد اما به مراقبت بالایی نیاز دارد. اگر شما هم طرفدار نبوک هستید این را بدانید که سطح این چرم یک بافت نرم و مخملی متمایز دارد، همین امر موجب شده که نوع نگهداری و تمیز کردن آن متفاوت تر از چرم های دیگر باشد.

چرم نبوک جذابیت زیادی دارد و اگر تحت گرد و غبار و هوای خاکی قرار گیرد تأثیر منفی بر روی آن می گذارد. برای محافظت از نبوک می‌توان از یک ضد آب با کیفیت صنعتی و اسپری مقاوم در برابر لکه ها استفاده کرد، که میتوان این ها را از فروشگاه‌های محصولات چرمی تهیه کرد و هر شش ماه یکبار دو یا سه لایه از این اسپری را بر روی محصول نبوکی خود استفاده کنید.

بهتر است کفش های نبوکی را درون جعبه نگهداری کنید تا از گرد و غبار در امان باشند.

همچنین میتوانید از یک برس تمیز کننده مخصوص که مطابق با نوع محصول شما باشد استفاده نمایید. به این صورت که ابتدا کثیفی‌های سطح را پاک کرده، برای پاک کردن آن می‌توان از یک پارچه مرطوب استفاده کرد، و بعد از خشک شدنش، سطح محصول را با برس کاملاً تمیز نمایید.

در صورت امکان از تماس با آب و رطوبت خودداری کنید، اگر نبوک خیس شد، در گوشه ای از خانه قرار دهید تا خشک شود. با استفاده از برس می توانید در صورت نیاز هر دو الی سه هفته یکبار نبوک خود را تمیز نمایید تا زیبایی و طول عمر محصول‌ تان زیاد شود.

به طور حتم چرم نبوک ارزش مراقبت و محافظت را خواهد داشت، تا زمانی که اقدامات لازم برای مراقبت از چرم نبوک را انجام دهید زیبایی و جذابیت طبیعی آن کاملاً ماندگار خواهد بود، زیرا این چرم خاص و زیبا سزاوار رسیدگی می باشد.

هر زمانی که روی محصول شما لکه ایجاد شد، به سرعت اقدام به تمیز کردن آن کنید، زیرا هر چه زمان بیشتری بگذرد، لکه ها بیشتر در عمق محصول نفوذ کرده و تمیز کردن آن دشوار می شود.

 

تمیز کردن نبوک
تمیز کردن نبوک

 

نحوه تمیز کردن چرم نبوک

برای تمیز کردن روزانه و از بین بردن خاک، گرد و غبار و لکه بهترین روش استفاده از پارچه مخصوص این چرم می باشد. میتوانید با استفاده از پارچه مخصوص و حرکات دایره‌ای این کار را انجام دهید.

از برس مخصوص چرم نبوک هم میتوان استفاده کرد. تمیز کردن با برس هم باید با حرکات دایره‌ای صورت گیرد، لازم است بگوییم بیش از حد از برس استفاده نکنید، زیرا برس زدن بیش از حد باعث آسیب به سطح چرم میشود.

برای تمیز کردن لکه هم ابتدا باید از پارچه مخصوص استفاده کنید و برای مراحل بعدی بستگی به نوع لکه‌ اقدامات لازم را انجام دهید. برای تمیز کردن لکه‌های روغنی، باید از اسپری مخصوص چربی استفاده کرد.

برای پاک کردن لکه‌های جوهر، باید به سرعت اقدام نمایید و تا حدود شش ساعت بعد از ایجاد لکه زمان دارید از دستگاه لیفتر مخصوص جوهر استفاده کنید، اگر تا شش ساعت لکه را پاک نشود، تمیز کردن آن بعداً بسیار دشوار خواهد شد.

 

فواید و معایب چرم نبوک

فواید نبوک: دارای ماندگاری و دوام بالایی است و از چرم صنعتی و چرمی که روکش مصنوعی دارد، قابلیت تنفس بهتری دارد یعنی با تهویه هوا باعث جلوگیری از عرق کردن پا می شود. در آن احساس راحتی و نرمی دارید.

بخاطر سطح مخملی که دارد فقط گاهی نیاز به تمیز کردن پیدا میکند و نسبت به چرم‌های دیگر، نیاز به نگهداری کمتری خواهد داشت.

معایب نبوک: برای استفاده در مکان هایی که سطح بیرونی کفش در معرض گل و لای و کثیفی قرار میگیرد مناسب نمی باشد. هنگام خیس شدن تیره خواهد شد، اما پس از خشک شدن به رنگ اصلی خود بر خواهد گشت. علاوه بر این روغن‌ها هم می‌توانند روی سطح نبوک لکه‌ به وجود آورند.

اگر محصول چرمی راحتی میخواهید تا سال‌ها مورد استفاده باشد و برای هر مناسبتی عالی به نظر بیاید، چرم نبوک یک گزینه مناسب می باشد، اما در نظر داشته باشید که آب، روغن و گِل می‌توانند روی سطح مخملی این محصول لکه‌ ایجاد کنند.

اگر هم گزینه‌ کمی ارزان‌تر میخواهید اما به نبوک شباهت داشته باشد، چرم جیر را انتخاب کنید.

چرخ چرمدوزی

 

 چرم نبوک مصنوعی

چرم یک محصول نفیس است که برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چرم ها به دو نوع مصنوعی و طبیعی تقسیم بندی می شوند که بهترین نوع مصنوعی آن، چرم نبوک می باشد.

چرم مصنوعی نبوک یک نوع چرم درجه یک و با کیفیت است که میزان فروش آن بسیار بیشتر از چرم های دیگر می باشد.

چرم مصنوعی نبوک هم از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به جیر می باشد و مقاومت بالایی دارد . این نوع چرم ظاهر بسیار زیبایی دارد و از ویژگی های متعددی برخوردار است. ویژگی های این چرم را می توان به صورت زیر دسته بندی کنیم:

یکی از اصلی ترین و مهمترین مشخصه های این نوع چرم، ظرافت آن می باشد. ظرافت چرم های نبوک در مقایسه با چرم های مصنوعی بسیار کمتر می باشد و همین امر موجب شده است تا محصولات ساخته شده به کمک آن ظاهر بسیار زیبایی داشته باشند.

از دیگر مشخصه های این محصول مقاومت و دوام آن در برابر پوسته پوسته و پاره شدن است ، این چرم دوام بسیار عالی را دارد و از میزان طول عمر بسیار زیادی برخوردار می باشد.

این نوع چرم بسیار سبک و کم وزن می باشد و این امر موجب شده است تا به صورت گسترده برای تولید کفش و کیف مرد استفاده قرار بگیرد.

چرم های نبوک مصنوعی در قیاس با دیگر نمونه های چرم نیاز به مراقبت کمتری دارد و این امر باعث این شده تا به صورت گسترده از آن برای تولید انواع لباس و محصولات گوناگون استفاده کنند.

صادرات انواع چرم مصنوعی نبوک

ایران در صادرات و تولید انواع چرم مصنوعی نبوک یکی از بزرگترین و موفق ترین کشور های تولید کننده است. چرم مصنوعی نبوک ایران، چرمی با کیفیت و درجه یک در منطقه می باشد و این محصولات با کیفیت و بسیار عالی را به بازار عرضه می کنند.

تولید چرم نبوک مصنوعی در کشور ما به صورت گسترده انجام می گیرد که این موضوع باعث شده است تا میزان صادرات این نوع چرم در سال های اخیر در کشور افزایش یابد.

صادرات چرم مصنوعی نبوک زیبا به صورت مستقیم و عمده انجام می گیرد که این امر به روند کاهش قیمت این کالا در بازار های خارجی کمک بسیار زیادی کرده است. صادرات چرم نبوک ارزان قیمت و مرغوب یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی کشور ما می باشد که به ورود سرمایه و اقتصاد داخلی کمک بسیار زیادی می کند.

 

کفش نبوک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا
ارتباط با ما
1
Scan the code
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟